3 x taniec: Maciej Kuźmiński / Katarzyna Leszek / Dominik Więcek

W ramach II edycji festiwalu Art Weekend zapraszamy na 3 taneczne solo

Maciej Kuźmiński: “Powtarzaj za mną”, solo, choreografia Maciej Kuźmiński
Katarzyna Leszek: “Illusions of shameless abundance”, solo, choreografia Katarzyna Leszek
Dominik Więcek: “Dominique”, solo, choreografia Maciej Kuźmiński

3 października 2021, godz. 17:00
Sala Forum, ul. Legionowa 5
bilet: 25 zł – w kasach kina Forum i Centrum im. Ludwika Zamenhofa, na stronie bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na pół godziny przed jego rozpoczęciem

 

Maciej Kuźmiński: Powtarzaj za mną

„Pracuj, weź ślub, miej dzieci. Płać podatki. Oglądaj telewizję. Śledź modę. Zachowuj się normalnie. Przestrzegaj prawa i powtarzaj za mną: JESTEM WOLNY”.

Ten antykapitalistyczny manifest, wraz z maską Guya Fawkesa, został przyjęty przez wiele ruchów społecznych na całym świecie. Historia pokazuje jednak, że te manifestacje, w których maski były używane, kończyły się fiaskiem. Czy to dlatego, że protestujący byli anonimowi?

„Powtarzaj za mną” analizuje naturę wspólnej przestrzeni między jednostką a systemem, akceptacji i nieposłuszeństwa.

Solo „Powtarzaj za mną”, powstałe w 2013 roku, to jedna z pierwszych prac Macieja Kuźmińskiego i – wraz z kwartetem „Room 40” – pierwsza prezentowana na polskich scenach praca Kuźmińskiego, stworzona po ukończeniu przez niego studiów MA Choreography w Londynie.

Nagrody: Podwójna Nagroda Jury – konkurs 321 Taniec! (Kraków 2014), III miejsce na Warszawskiej Platformie Tańca (2014)

choreografia, koncepcja, wykonanie: Maciej Kuźmiński
wsparcie artystyczne: Maria Stokłosa
muzyka: Witold Lutosławski

Maciej Kuźmiński – choreograf, tancerz, pedagog, producent. Jego niezależne produkcje tworzą repertuar Maciej Kuźmiński Company. Twórca i kierownik Polskiej Sieci Tańca.
Dwutorowa twórczość choreograficzna Kuźmińskiego z jednej strony obejmuje spektakle krytyczne, zaangażowane politycznie oraz dotykające tematyki feminizmu. Dzieła te, operujące językiem tzw. teatru fizycznego (physical theatre) to m.in. „Plateau” stworzony we współpracy z Paulem Bargetto, czy krótkie prace „Dominique”, „I fought Piranhas”. Drugim obszarem zainteresowań choreografa jest metafizyka, filozofia, egzystencjalizm, wyrażane w bardziej formalnych spektaklach takich jak „Fabula Rasa” czy „Room 40”.
Od 2014 roku prace artysty prezentowane były ponad 170 razy, w 21 krajach. Kuźmiński zdobył ponad 20 międzynarodowych nagród i wyróżnień za swoje spektakle tworzone w ramach autorskiego zespołu Maciej Kuźmiński Company. Jako gościnny choreograf tworzył spektakle dla zagranicznych zespołów Scapino Ballet Rotterdam (Holandia), Regensburg Tanz Theater (Niemcy), Šeiko Dance Company (Litwa), Eva Duda Company (Węgry) oraz w kraju dla Polskiego Teatru Tańca i Teatru Rozbark w Bytomiu. Jest autorem spektakli dyplomowych dla studentów konserwatoriów Trinity Laban (Anglia), ArtEZ (Holandia), PERA GAU (Cypr Północny) i Belgrade Dance Institute (Serbia).
Jego spektakle krytycy określają jako sięgające do głębi oraz łączące piękno i koncept.

 

Katarzyna Leszek: Illusions of shameless abundance

„To iluzje bezwstydnych obfitości, które kreuję, których doświadczam, w których żyję, żeby utrzymać się w świecie wstydnych granic”.

Solo Katarzyny Leszek zdobyło pierwszą nagrodę na międzynarodowym konkursie Solo Dance Contest 2021, odbywającym się w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca.

Katarzyna Leszek – absolwentka kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej o specjalności tancerz-choreoterapeuta na AWF w Poznaniu oraz Kursu Choreografii Eksperymentalnej Centrum w Ruchu w Warszawie. Studiowała w Szkole Tańca Współczesnego w Poznaniu, obecnie studiuje choreografię na Akademii Muzycznej w Łodzi. Brała udział w Międzynarodowym Programie Tanecznym Vertigo Dance Company w Jerozolimie w Izraelu, ukończyła też Międzynarodowy Program Tańca Współczesnego w szkole Nuova Officina Della Danza w Turynie we Włoszech.
Swój warsztat rozwija poprzez dynamiczne działania i poszukiwania w zakresie sztuki tańca oraz udział w warsztatach z pedagogami z całego świata. Regularnie realizuje się poprzez udział w wielu produkcjach teatralno-tanecznych i komercyjnych. W swoich praktykach ruchowych pracuje głównie improwizacją, szeroko pojętym językiem tańca współczesnego oraz z wrażliwością na własne ciało i procesy w nim zachodzące i przepływem informacji płynącym z relacji umysł-ciało. Szuka realnych odczuć i wrażeń, nie wypływających z założeń, a z konkretnych reakcji ciała i umysłu na dostarczony bodziec.

 

Dominik Więcek: Dominique

Znaczenie słowa feminizm powinno zostać wzbogacone tak, by obejmowało ono mężczyzn.

<<„Dominique” to mocna wypowiedź polityczno-społeczna spójna na wszystkich poziomach – od kompozycji ruchowej przez zastosowane pozostałe środki wyrazu scenicznego po wybór obsady – przekazana w sposób wielopiętrowy, a dzięki temu czytelny nie tylko dla profesjonalnej publiczności>>.
Hanna Raszewska, recenzja Gdańskiego Festiwalu Tańca

„Dominique”, rozpoczęty jako luźna współpraca między Maciejem Kuźmińskim a Dominikiem Więckiem, przyniosła artystom 13 nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach choreograficznych oraz liczne zaproszenia i zlecenia choreograficzne.

2017, Belgrad, 21 Festiwal Miniatur Choreograficznych, I Nagroda, Nagroda Krytyki i Nagroda Specjalna im. Alexandra Izailovskiego
2016, Hanower, 30. Międzynarodowy Konkurs Choreograficzny, II Nagroda i Nagroda Scapino Ballet Production
2016, Stuttgart, 20. Festiwal Solo-Tanz-Theatre, Nagrody Audience First Choice oraz Audience Final Choice
2016, Koszalin, II Koszalińskie Dni Monodramu, wyróżnienie
2015, Tarnów, festiwal Scena Otwarta, Wyróżnienie
2015, Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawska Platforma Tańca, I Nagroda za choreografię
2015, Gdańsk, Solo Dance Contest, II Nagroda i Nagroda Publiczności
2015, Jerozolima, konkurs choreograficzny MASH, kwalifikacja do finału w Jerozolimie

Dominik Więcek (ur. 1992) – tancerz, choreograf, performer, fotograf mody i stylista. Absolwent PWST w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, stypendysta Folkwang Universität der Kunste w Essen. Współpracował m.in. z Jackiem Łumińskim, Jerzym Stuhrem, Giorgią Maddammą, Idanem Cohenem, Jeansem van Daelem, Sylwią Hefczyńską-Lewandowską, Erykiem Makohonem, Karoliną Kroczak, Tomaszem Wygodą, Mariuszem Trelińskim, i niemiecką grupą Bodytalk (Yoshiko Wakki, Rolf Baum). W latach 2016-2019 tancerz-artysta Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, gdzie wstąpił m.in. w spektaklach Tomasza Bazana, Aleksandry Dziurosz, Iwony Pasińskiej, Jacka Przybyłowicza, Ewy Wycichowskiej, Kai Kołodziejczyk i Tomasza Rodowicza.
Tworzy i współtworzy autorskie spektakle. Autor choreografii do spektaklu „Ach, jakże godnie żyli” w reż. Marcina Libera. Razem z Dominiką Wiak, Danielą Komęderą-Miśkiewicz i Moniką Witowską stworzył spektakl „Sticky Fingers Club”. Aktualnie, wraz z Michałem Przybyłą tworzy Direct Message Collective, w ramach którego powstały nagradzane spektakle „Bromance” i „Animalia”.

„Dominique” / Maciej Kuźmiński Company
choreografia, koncept, opracowanie muzyczne: Maciej Kuźmiński
kreacja i wykonanie: Dominik Więcek
muzyka: Parov Stellar „All Night”
cytaty – tekst: Oprah Winfrey, Emma Watson, Hillary Clinton, Michelle Obama, Patricia Arquette
cytaty – ruch: Anne Terese de Keersmaeker, Yvonne Rainer, Martha Graham, Lea Anderson, Isadora Duncan, Pina Bausch, Loie Fuller
czas trwania: 16 min
premiera: 6.06.2015, Gdańsk, Solo Dance Contest, Gdański Festiwal Tańca
wsparcie produkcyjne: Wydział Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Polski Teatr Tańca

Galeria

1 2 3 taniec (1) taniec (2) taniec (3) taniec (4) taniec (5) taniec (7) taniec (8) taniec (9) taniec (10) taniec (19) taniec (20) taniec (21) taniec (22) taniec (23) za (1) za (2) za (3) za (4) za (5)

BOK Białostocki Ośrodek Kultury