W ramach 35. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na film
DAU. Natasza
2 czerwca 2021, godz. 20:30
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilety: 20 zł – bilety do kupienia w kasach kina Forum i Centrum im. Ludwika Zamenhofa, na bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na 30 minut przed rozpoczęciem
film dla widzów dorosłych
Wytyczne dla wydarzenia Dni Sztuki Współczesnej
Oświadczenie uczestnika wydarzenia Dni Sztuki Współczesnej
prelekcja przed filmem: Bartosz Żurawiecki
DAU. Natasza
Niemcy, Ukraina, Wielka Brytania, Rosja 2020, 138’
reż. Ilya Khrzhanovskiy, Jekaterina Oertel
obsada: Natalia Berezhnaya, Olga Shkabarnya, Luc Bigé, Vladimir Azhippo
Pierwszy pokaz kinowy po pokazach na 9. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty!
Srebrny Niedźwiedź na MFF w Berlinie 2020 dla operatora Jürgena Jürgesa za wybitne osiągnięcia artystyczne!
Pierwsza część monumentalnego dzieła Ilyi Khrzhanovskiyego jest wprowadzeniem w skonstruowany z niebywałym rozmachem świat DAU. Wstrząsająca, transowa, chwytająca bohaterów i widzów w pułapki długich ujęć “DAU. Natasza” opowiada o samotnej kierowniczce kantyny w zamkniętym mieście-instytucie. Rzecz rozgrywa się w przeciągu kilku dni w 1952 roku, a Khrzhanovskiy czyni nas świadkami dramatycznego uwikłania tytułowej bohaterki.
Kamera (film kręcono na taśmie 35 mm!) jest jak szpicel niespuszczający oka z Nataszy, kiedy ta wydaje obiady, flirtuje, prowadzi pijackie rozmowy, uprawia seks czy też pijana szarpie się z młodą pomocnicą. Nieświadoma, że jej banalne marzenia o miłości i drobne oszustwa w pracy stanowią pożywkę dla bezwzględnej totalitarnej władzy. DAU odsłania skrupulatnie jej mechanizmy.
Na potrzeby filmu na terenie nieczynnego kompleksu wodnego w Charkowie zostało wybudowane miasto-instytut, w którym twórcy zamknęli na wiele miesięcy ochotników: naturszczyków i aktorów. Całość zaś rozrosła się w radykalny, kontrowersyjny eksperyment z pogranicza kina, sztuk wizualnych, psychodramy i nauk społecznych.
Ilya Khrzhanovskiy (ur. 1975) – rosyjski reżyser, producent i scenarzysta, absolwent moskiewskiego WGIK. Po zakończeniu studiów pracował w reklamie i telewizji, a w kinie debiutował w 2004 roku głośnym “4”, który przyniósł mu nagrody na festiwalach w Rotterdamie, Atenach i Seattle. Założyciel firmy Phenomen Films. Od 2006 roku pracuje nad “DAU”, multidyscyplinarnym projektem z pogranicza kina, sztuk wizualnych, psychodramy i nauk społecznych.
Filmografia: “Stop” / “Ostanowka” (1999), “4” (2004), “DAU. Natasza” / “DAU Natasha” (2020), “DAU. Degeneracja” / “DAU. Degeneratsia” (2020)
Bartosz Żurawiecki – krytyk filmowy, dziennikarz, felietonista, pisarz. Szef działu recenzji w miesięczniku „KINO”. Laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za blog „Czego nie widać” i Nagrody im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych. Współtwórca i aktor kabaretu Barbarzyńcy.pl. Współautor książek: „Homofobia po polsku”, „Autorzy polskiego kina”, „Parametry pożądania”, „David Cronenberg w oczach krytyków”. Autor powieści „Trzech panów w łóżku, nie licząc kota” (2005), „Ja, czyli 66 moich miłości” (2007), „Nieobecni” (2011), „Do Lolelaj. Gejowska utopia” (2017) i zbioru sztuk teatralnych „Erotica alla polacca” (2006). W 2019 roku opublikował książkę reporterską „Festiwale wyklęte”. Ostatnio ukazała się pod jego redakcją książka „Ludzie, nie ideologia”.