„Absolutely Fabulous Dancers” / HOTELOKO movement makers: Przybysz/Życzkowska

Zapraszamy na spektakl w ramach Art Weekend 2020:

„Absolutely Fabulous Dancers” / HOTELOKO movement makers: Przybysz/Życzkowska

11 października 2020, godz. 13:00
Białostocki Teatr Lalek, sala kameralna, ul. K. Kalinowskiego 1
BRAK BILETÓW! bilety (15 zł) do kupienia w kasach Kina Forum i Centrum im. Ludwika Zamenhofa oraz na bilety.bok.bialystok.pl, będą również dostępne w miejscu wydarzenia na pół godziny przed rozpoczęciem
Zasady uczestnictwa w wydarzeniach odbywających się w Białostockim Teatrze Lalek

koncepcja i choreografia: Magdalena Przybysz
reżyseria: Agata Życzkowska
dramaturgia i teksty: Magdalena Przybysz, Agata Życzkowska
wykonanie: Magdalena Przybysz, Mirek Woźniak, Agata Życzkowska
kostiumy: Anna Ciupryk

„Pod niebem gwiazd, pod niebem gwiazd biegniemy, Bóg drogę zna,
Pod niebem gwiazd, pod niebem gwiazd biegniemy, a każdy sam.”
fragment piosenki w wykonaniu Zdzisławy Sośnickiej

„Możecie być towarzysze przekonani, że my, tak samo jak i wy, jesteśmy ulepieni z tej samej gliny i nie mamy innego celu, jak ten, który żeśmy zdeklarowali i to jest podstawowy program naszego działania. Jeśli nam pomożecie, to sądzę, że ten cel uda nam się wspólnie osiągnąć. Jak, pomożecie? No!”
przemówienie Edwarda Gierka, I sekretarza KC PZPR

„See me beautiful
Look for the best in me
It’s what I really am
And all I want to be
It may take some time
It may be hard to find
But see me beautiful”
piosenka Marshalla Rosenberga

Aktorka, tancerz i choreografka wspólnie przyglądają się swoim korzeniom i historii, podejmują temat edukacji, ekologii i tożsamości, zastanawiają się, co dodaje im skrzydeł, a co je podcina. To wszystko w rytmach muzyki lat 80., folku i muzyki klasycznej.

Trio Absolutely Fabulous Dancers odpowiedzi i inspiracji szuka w przeszłości, historii Polski, w ruchu codziennym, pamięci ciała i narzędziach performatywnych. W ten sposób artyści z HOTELOKO movement makers budują swój niepowtarzalny i absurdalny styl taneczny. Podczas procesu towarzyszyły im pytania: Co nas ukształtowało? Dokąd zmierzamy? Czy ktoś wie, jak wyglądałoby nasze życie, gdyby nie narzucona nam z góry edukacja, przez którą musieliśmy przebrnąć? Czy aby iść dalej, musimy się obudzić i oduczyć wszystkiego, czego najpierw musieliśmy się nauczyć? Czy można na nowo odnaleźć spokój, mimo historii zataczającej kolejne to samo koło?

Spektakl otrzymał nagrodę jury „Coup de Coeur” za oryginalność na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (Kanada 2019).

HOTELOKO movement makers
Kolektyw wyłonił się w 2016 roku z powstałego pięć lat wcześniej Teatru HOTELOKO, którego założycielką jest aktorka, reżyserka, menadżerka i producentka Agata Życzkowska. Artystka porusza się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego, tworząc projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne. Podejmuje współpracę z choreografami i choreografkami: Magdaleną Przybysz, Mirkiem Woźniakiem, Wojciechem Grudzińskim. Współpracuje także z Joanną Chitruszko, Katarzyną Kafel, Aleksandrem Prowalińskim, Eweliną Sobieraj, Dawidem Żakowski. Tematy, jakie podejmuje kolektyw, to wspólnota, wolność, miasto, tolerancja, ekologia, równouprawnienie, edukacja, tożsamość. HOTELOKO movement makers pracuje głównie w Warszawie, ale także współpracuje z zagranicznymi partnerami. m.in. w ramach projektu „Dance Higways” (Francja, Hiszpania, Niemcy, Norwegia, Włochy).

Dlaczego HOTELOKO?
Ponieważ kolektyw z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), stawia na szaleństwo (hiszp. LOCO-czytaj LOKO-szalony), zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie (OKO).

Dlaczego movement makers?
Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch (choć zespół śmiało wplata w swoje performansy również muzykę i słowa.)

Kolektyw zrealizował następujące spektakle: ”frau/mujer/femme”, „#moiprzyjacieletancza”, „Absolutely Fabulous Dancers”, „Darklena”, „Insta Show”, „frau blush” i “Axiom of Choice”. Wspólnie wypracowali oni swój własny język, nieco freakowy styl taneczny, stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni performerów i performerek.

U aktorki Agaty Życzkowskiej królują cekiny, które pojawiają się w każdym jej spektaklu. Lśnienie jest zamierzonym obrazem, a definiuje je zdanie: „Mieszkam w cekinowej kuli”. Artystka pracuje głównie na wątkach tożsamościowych z wykorzystaniem ruchu codziennego, metod interaktywnych, pracy na zespół, emocji i refleksji oraz multimedialności.

Magdalena Przybysz praktykuje metody somatyczne, zwłaszcza Body Mind Centering, ruchem autentycznym, a także tworzy ruch sceniczny do spektakli teatralnych (m.in.: „Solaris. Wspomnienie z przyszłości”, reż. Klaudia Hartung-Wójciak, „Żyd z Wesela. Wycieczka krajoznawcza”, reż. Klaudia Hartung-Wójciak, „Wolę się ścigać niż zakochiwać”, reż. Iga Gańczarczyk, #dziady, reż. Michał Kmiecik).

Mirek Woźniak sam definiuje się jako artysta działający na pograniczu różnych dziedzin sztuki. Tworzy kreacje scenicznie na styku tańca, śpiewu i aktorstwa. W pracy z kolektywem HOTELOKO opiera się o techniki improwizacji flying low, animal movement, contact improvisation, ale również bazuje na swojej autorskiej metodzie permanentnego przepływu, którą nazywa „liquid spirit”.

Cechą charakterystyczną prac HOTELOKO movement makers jest nieprzewidywalność i angażowanie publiczności do udziału w spektaklach. W wielu scenach publiczność performatywnie współtworzy świat wraz z artystami. Główną ideą jest zacieranie granicy pomiędzy widzami i performerami, odwracanie ról oraz gra z oczekiwaniami. Najważniejszym kryterium jest kryterium szczerości. HOTELOKO realizuje spektakle, które dotykają rzeczywistości, dramaturgia powstaje z inspiracji dzisiejszym światem w Polsce i za granicą.

pełny program festiwalu


BOK Białostocki Ośrodek Kultury