W ramach 33. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na spektakl
NIE MÓW NIKOMU (70′) w reżyserii Adama Ziajskiego
26 maja 2018, godz. 20.30
Opera i Filharmonia Podlaska, Scena Kameralna, ul. Odeska 1
bilety: 15 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu) – w kasie kina Forum, kasie BOK/CLZ (ul. Warszawska 19), online: bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na pół godziny przed jego rozpoczęciem
Spektakl grany w języku migowym, z polskimi napisami
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami
Grand Prix dla najlepszego spektaklu TOPOFFFestival 2017 w Tychach!
Nagroda im. Zygmunta Duczyńskiego dla indywidualności artystycznej festiwalu KONTRAPUNKT 2017 dla Adama Ziajskiego!
Spektakl inspirowany osobistym doświadczeniem twórców oraz reportażem Anny Goc “Głusza”.
Jestem głęboko przejęty i zawstydzony stanem językowej wspólnoty. Mam nieodparte wrażenie, że używanie słów i ich znaczeń z coraz większą intensywnością staje się narzędziem zbiorowej konfrontacji, walki wszystkich ze wszystkimi. Nie budujemy przestrzeni do spotkania w dialogu, szacunku i wzajemnym zrozumieniu. Daliśmy przyzwolenie na życie w świecie budowanym ze strachu i uprzedzeń, w świecie, w którym zawłaszczanie języka realizuje się w fakcie odbierania innym prawa do głosu.
Do realizacji spektaklu zaprosiłem osoby niesłyszące. Wśród nich jest również jedna osoba niewidoma. Na początku czułem się zawstydzony tym jak reaguję i co o nich wiem. Dzisiaj chciałbym krzyknąć: wybieram milczenie! Ale jak tu wykrzyczeć takie wyznanie?
Adam Ziajski
Scenariusz i reżyseria: Adam Ziajski
Występują: Jacek Frąckowiak, Zofia Mądra, Kazimierz Mądry, Natalia Nowak, Piotr Nowak, Dominika Mroczek-Dąbrowska, Adam Ziajski
Wideo: kolektyw WOOOM visuals
Dźwięk: Maciej Frycz
Kostiumy i scenografia: Grupa Mixer
Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA
Premiera: 2016
Najbardziej dojmujące jest poczucie samotności – która dopada każdego, gdy nie potrafi porozumieć się ze światem. I może się przytrafić zarówno tam, gdzie brakuje wymiany informacji, jak i w sytuacjach, gdy jest ich za dużo. Dawno nie spotkało mnie teatralne doświadczenie tak bardzo uwrażliwiające na drugiego człowieka.
Anna Rogulska
…Bez sentymentalizmu, bez epatowania tragizmem ich losu, z czytelnym, pomysłowym uteatralnieniem ich narracji, no i z pozbawieniem nas – normalsów uprzywilejowanej pozycji…
Juliusz Tyszka, Teatralny.pl
Gdy patrzyłem na owacje na stojąco, pomyślałem, że odkrywanie drugiego człowieka może być równie mocno poruszające jak sztuka.
Marek Bochniarz, „Gazeta Wyborcza”