Polski Teatr Tańca: Wesele. Poprawiny

W ramach 33. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na spektakl w reżyserii Marcina Libera

Polski Teatr Tańca: Wesele. Poprawiny

27 maja 2018, godz. 18.30
Opera i Filharmonia Podlaska, ul. Odeska 1
bilety: 15 zł (przedsprzedaż) / 25 zł (w dniu wydarzenia) w kasie kina Forum, kasie BOK/CLZ (ul. Warszawska 19), online: bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na pół godziny przed jego rozpoczęciem
BILETY WYPRZEDANE!

Wydarzenie na FB

W streszczeniach rzecz brzmi prosto. Inteligent z miasta żeni się z chłopką. Potem rzeczywistość się skomplikowała. Rozpadły się wspólnoty, w których ludzie żyli całe życie, wieś migrowała do miasta, chłopskie dzieci poszły na studia. Przyszły zmiany. Nastała demokracja, wraz z nią przybył kapitalizm, a ponowoczesność stawiała na „tu i teraz”, podważała wagę tradycji i ciągłości.

Na scenie spotykają się różne pokolenia Polaków. Pokolenie naszych dziadków i rodziców, których doświadczenia rzeźbiły ruchy płyt tektonicznych historii i przemian społecznych. Są medium, żywymi ogniwami łączącymi nas z minionym czasem. W ich prywatnych „historiach weselnych” odbijają się losy Polski i Polaków, a rodzinne mitologie stają się częścią wielkiej narracji historycznej. Pokolenie dwudziestolatków, których nie łączą doświadczenia wojen, strajków, spania na styropianie. To o nich mówią Millenialsi, pokolenie Y. Ważne dla nich daty określa nie historia, ale konsumpcja i popkultura – pierwsze portale społecznościowe, fast foody na ulicach, nowe narkotyki, coraz cieńsze laptopy, podróże bez paszportu, muzyka z całego świata w kieszeni spodni.

Są i ci najmłodsi. Co ukształtuje ich doświadczenia – tego nie wiemy.
Co ten międzypokoleniowy dialog z Wyspiańskim, seans zbiorowej pamięci, powie nam o nas samych i dzisiejszej Polsce?
Czego się boimy, wstydzimy, czego pragniemy?

Lubimy myśleć o Polsce jako o projekcie utraconej wspólnoty, wprost z roztańczonej karczmy z „Pana Tadeusza”, gdzie ludzie różnych stanów, wyznań, majętności zgodnie wsłuchują się w grę żydowskiego cymbalisty.

Tymczasem Wyspiański demaskuje tę iluzję, a kolejne wystawienia „Wesela”, które towarzyszyły polskim przemianom i dramatycznym wydarzeniom na przestrzeni lat, są dowodami fiaska i utopii pragnienia, aby myśleć o Polsce w ten sposób.

Czy naszym losem jest wyruszać wciąż na nowo, w kolistym melancholijnym ruchu wiecznego powrotu, po złoty róg, jak Jazon po złote runo? Budzić się wciąż po kolejnych Weselach, z kacem nieodrobionej historii, wypartych win, ukrytych strachów, z nadzieją, że tym razem się uda?

Zapraszamy na poprawiny.

Magdalena Zaniewska

Spektakl bierze udział w IV edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej “Klasyka Żywa”

Reżyseria: Marcin Liber
Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
Muzyka: RSS B0YS
Opieka dramaturgiczna: Magdalena Zaniewska
Opieka choreograficzna: Iwona Pasińska
Konsultacja ds. folkloru: Leszek Rembowski
Reżyseria światła: Mirek Kaczmarek
Koordynator ds. produkcji: Natalia Gorzelańczyk
Asystenci kostiumografa: Adriana Cygankiewicz, Krystian Szymczak
Występują: Urszula Bernat-Jałocha, Fabian Fejdasz, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Marta da Pinto, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong oraz seniorzy i juniorzy z grupy Movements Factory

pełny program festiwalu

Galeria

Wesele_Poprawiny_PTT_1_fot.Andrzej_Grabowski Wesele Poprawiny Fot_ Andrzej Grabowski (36)-kopia Wesele_Poprawiny_PTT_8_fot.Andrzej_Grabowski 1 2 3 4 MK4_1624 MK4_1672 MK4_1692 MK4_1698 MK4_1720 MK4_1775 MK4_1828 MK4_1839 MK4_2033 MK4_2040 MK4_2292

Video


BOK Białostocki Ośrodek Kultury