Tetsuo The Iron Man

Białostocki Ośrodek Kultury – Dyskusyjny Klub Filmowy „GAG” zaprasza na kolejny pokaz w ramach Klasyki Kina podczas którego zobaczymy uważane za kamień milowy współczesnego kina japońskiego cyberpunkowe arcydzieło Shinyi Tsukamoto “Tetsuo The Iron Man”

16 maja godz. 20.30, kino Forum
bilety: 10 zł (normalny), 7 zł (ulgowy)

Prelekcję przed filmem wygłosi Dawid Głownia – doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, autor książki “Sześć widoków na kinematografię japońską. Kulturowe, społeczne, polityczne i instytucjonalne konteksty kina”.

TETSUO THE IRON MAN
reżyseria, scenariusz, efekty specjalne, montaż: Shinya Tsukamoto
obsada: Tomorowo Taguchi, Kei Fujiwara, Shinya Tsukamoto
Japonia, 1989, 67′

Bezimienny Fetyszysta próbuje zespolić swoje ciało z metalem w okrutny i jak najbardziej dosłowny sposób. Gdy targany obłędem wybiega na ulicę, potrąca go bezimienny salaryman. Zamiast oddać się w ręce policji, lub choćby podjąć próbę ratowania życia ofiary, mężczyzna i jego kochanka wrzucają ciało Fetyszysty do rowu. Ta sekwencja wyzwala jednak lawinę wstrząsających i niezrozumiałych wydarzeń; ludzie wokół Mężczyzny zaczynają przeobrażać się w metalowe monstra. Prawdziwy horror zaczyna się jednak dopiero, gdy podczas golenia Mężczyzna odkrywa kawałek stali, który wystaje mu z policzka…

Wyprodukowany w 1989 r. „Tetsuo” dał początek karierze Shinyi Tsukamoto, jednej z najważniejszych postaci powojennego kina japońskiego. Film jest uważany za kamień milowy gatunku sci-fi, podgatunku cyberpunka oraz współczesnego kina japońskiego w ogóle. Ponadto, nowatorskie rozwiązania techniczne zastosowane przez Tsukamoto wyznaczyły zupełnie nową jakość dziedzinie montażu. Reżyser zrezygnował w „Tetsuo” z klasycznej narracji na rzecz bezlitosnego ataku na zmysły, zaś szczątkowa fabuła jest tylko pretekstem do tego, by zmusić widza do odczuwania filmu każdym zwojem mózgu i każdym porem skóry.

Dawid Głownia
Rocznik Orwellowski. Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członek Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej “Trickster”. Jego zainteresowania badawcze obejmują historię kina japońskiego, głównie w kontekście jego relacji do szerszych procesów społeczno-politycznych, marginalne obszary kina gatunków oraz socjologię (pop)kultury. Autor książki “Sześć widoków na kinematografię japońską”, kilkunastu artykułów naukowych oraz około setki mniej zobowiązujących tekstów poświęconych szeroko pojmowanej kulturze. Miłośnik kinematografii japońskiej, smakosz produkcji post-apokaliptycznych, apologeta kina klasy B i C. Od lat toczy ze światem zawzięty bój o uznanie Rutgera Hauera za najwybitniejszego aktora XX wieku.
Prowadzi zbyt rzadko aktualizowanego bloga
http://panoptykon.blogspot.com/

 

 

Galeria

plakat tetsuo tetsuo1 tetsuo2 TETSUO_16052016_s_001 TETSUO_16052016_s_002 TETSUO_16052016_s_003 TETSUO_16052016_s_004 TETSUO_16052016_s_005 TETSUO_16052016_s_006

Video


BOK Białostocki Ośrodek Kultury