Wolność i cenzura w czasach postprawdy – panel dyskusyjny

W ramach 34. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na panel dyskusyjny

Wolność i cenzura w czasach postprawdy

26 maja 2019, godz. 12.00
Klub Fama, ul. Legionowa 5
wstęp wolny

Moderacja: Anna Łazar

Kultura współczesna nie jest rozrywką niwelującą problemy dnia codziennego, lecz aktywnym uczestnictwem w debacie publicznej poprzez poszerzanie spektrum możliwych pytań i działań, w tym wydobywaniem przemilczanych, niewygodnych tematów. Rzeczywistość w natłoku chwytliwych fake newsów i zaawansowanych manipulacji percepcją, zdaje się być coraz trudniejsza do uchwycenia. Zmieniają się doświadczenia i oczekiwania, również praktykowanie wolności spotyka się z nowymi wyzwaniami, które niestety nie usuwają w cień dotychczasowych zagrożeń płynących z ksenofobii, przemocy i uciszania krytyki.

O swoich doświadczeniach i przemyśleniach rozmawiać będą aktywnie działający w sferze kultury Edwin Bendyk (kultura cyfrowa, publicystyka), Alex Freiheit (duet punkowy Siksa, performans), ks. Wojciech Lemański (religia, historia), Anda Rottenberg (sztuka, literatura), Tomasz Sikora (muzyka, animacja kultury), Joanna Wichowska (teatr) i Serhij Żadan (literatura).

Relacja z panelu zostanie opublikowana w New Eastern Europe.

Nasi rozmówcy:

Anda Rottenberg – historyczka i kuratorka sztuki, krytyczka, publicystka. Dyrektorka Państwowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie (1993–2001). Autorka licznych wystaw, m.in. “Rzeźba w grodzie” (1988), “Gdzie jest brat twój, Abel?” (1995), “Warszawa – Moskwa 1900-2000” (2004), “Obok. Tysiąc lat historii w sztuce” (2011), “Postęp i higiena” (2014) oraz książek, m.in. “Sztuka w Polsce 1945–2005”, “Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80.”, autobiografii “Proszę bardzo” i wywiadu rzeki “Rottenberg. Już trudno” oraz “Berlińskiej depresji”. Prowadzi dział kulturalny w magazynie „Vogue Polska”.

Joanna Wichowska – dramaturżka, kuratorka i krytyczka teatralna, performerka. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice. Współpracowniczka Dwutygodnika.com i Didaskaliów. Kuratorka polsko-ukraińskich projektów performatywnych, m.in. “O co się zabijać? Wojna. Pokój. Ukraina” (Teatr Powszechny w Warszawie); “Mapy strachu / Mapy tożsamości” (Kijów, Lwów, Charków, Chersoń, Odessa); Przegląd Ukraińskich Teatrów Niezależnych DESANT.UA (Instytut Teatralny w Warszawie). Jako dramaturżka pracowała m.in. w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (“Nie-boska komedia. Szczątki”, reż. Oliver Frljić, spektakl odwołany przed premierą) i Teatrze Powszechnym im. Hübnera w Warszawie (“Dzienniki Majdanu”, reż. Wojtek Klemm; “Praskie Si-Fi” i “Mefisto”, reż. Agnieszka Błońska; “Klątwa”, reż. Oliver Frljić. Współtworzyła spektakle realizowane w Ukrainie: “Mój dziad kopał. Mój ojciec kopał. A ja nie będę” (reż. Agnieszka Błońska, Roza Sarkisian, Festiwal GogolFest w Kijowie); “Piękne, piękne, piękne czasy” na motywach powieści Elfriede Jelinek “Wykluczeni” (reż. Roza Sarkisian, Pierwszy Teatr we Lwowie).

Alex Freiheit – dziewczyna, która postanowiła do końca swoich dni pozostać SIKSĄ, a jak się jej to udaje można sprawdzić podczas koncertów, performansów, zgromadzeń publicznych, w filmie „Stabat Mater Dolorosa”, książce „Natalia ist sex. Alex ist Freiheit” oraz na płycie boiska, gdzie występuje jako gracz i kibic w meczu o jasną stronę mocy. Potyka się, podważa, upada, rozwala sobie kolana i mostek, próbuje być cały czas na bieżąco ze sobą.

Serhij Żadan – pisarz, poeta, publicysta; uznawany za jednego z najbardziej wpływowych młodych ukraińskich twórców. Studiował filologię ukraińską i niemiecką na Uniwersytecie Charkowskim, gdzie obronił pracę doktorską i wykłada literaturę. W Polsce ukazały się m.in.: tom poezji “Historia kultury początku stulecia”, tom prozy “Big Mac”, powieść “Depeche Mode” (porównywana do “Ulissesa” Joyce’a, “Moskwy-Pietuszki” Jerofiejewa, “Podróży do kresu nocy” Céline’a), “Anarchy in the UKR” (punkrockowa proza o wydarzeniach lat 80., a także czasach ostatniej rewolucji w industrialnym Charkowie), “Hymn demokratycznej młodzieży”, “Woroszyłowgrad” i “Mezopotamia”. Jego książki przełożono na 16 języków. Sam tłumaczy teksty z języka niemieckiego. Jego najnowsza powieść “Internat”, której tłem jest tocząca się obecnie na wschodzie Ukrainy wojna, ukazała się w Polsce w lutym tego roku. Mieszka w Charkowie.

Tomasz Sikora – muzyk, menadżer kultury, filozof, realizator dźwięku, autor dźwięku do filmów, producent. Muzyk wrocławskiego zespołu Karbido. Od lat czynnie zaangażowany w dialog i polsko-ukraińską wymianę kulturalną. Z zespołem Karbido od 2004 roku współpracuje z Jurijem Andruchowyczem, z którym wydali wspólnie pięć płyt i zagrali kilkadziesiąt koncertów w Ukrainie i Polsce. Współpracował również z grupami DakhaBrakha, VJ Group Cube i ArtPole. Uczestnik projektu „rozdIlovI” z udziałem Serhija Żadana oraz twórców z Ukrainy i Białorusi.

Edwin Bendyk – dziennikarz, publicysta i pisarz, pracuje w tygodniku „Polityka”, gdzie kieruje działem nauki. Opublikował cztery książki: “Zatruta studnia. Rzecz o władzy i wolności” (2002), “Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci” (2004), “Miłość, wojna, rewolucja. Szkice na czas kryzysu” (2009) oraz “Bunt Sieci” (2012). W 2014 roku, wspólnie z Jackiem Santorskim i Witoldem Orłowskim opublikował książkę “Jak żyć w świecie, który oszalał”.
Na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, w ramach kierunku Język i społeczeństwo prowadzi wykład o kulturze cyfrowej. Wykłada też w Collegium Civitas, gdzie kieruje Ośrodkiem badań nad Przyszłością. W Centrum Nauk Społecznych PAN prowadzi seminarium o nowych mediach. Jest zastępcą redaktora naczelnego magazynu naukowego „Kultura i rozwój”. Należy do Polskiego PEN Clubu, jest członkiem European Council on Foreign Research.

ks. Wojciech Lemański – polski ksiądz katolicki, współzałożyciel Społecznego Komitetu Pamięci Żydów Otwockich i Karczewskich, członek Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski w 2008.

Anna Łazar – filolożka polska, ukraińska, studiowała też historię sztuki. Pracowała w polskich NGO oraz jako wicedyrektorka i p.o. dyrektora w Instytutach Polskich w Kijowie (2008-2014) i w Sankt-Petersburgu (2015-2018), autorka tekstów o polskiej i wschodnioeuropejskiej literaturze i sztuce współczesnej.

oficjalna strona festiwalu

Galeria

wolnosc (1) wolnosc (2) wolnosc (3) wolnosc (4) wolnosc (5) wolnosc (6) wolnosc (7) wolnosc (8) wolnosc (9) wolnosc (10) wolnosc (11) wolnosc (12) wolnosc (13) wolnosc (14) wolnosc (15) wolnosc (16) wolnosc (17) wolnosc (18)

BOK Białostocki Ośrodek Kultury