Danton / WYDARZENIE ODWOŁANE

WYDARZENIE ODWOŁANE
szczegółowe informacje o zwrocie biletów

Podlaska Akademia Kultury przy Białostockim Ośrodku Kultury oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej zapraszają na film Andrzeja Wajdy

DANTON

oraz spotkanie poświęcone pamięci Wojciecha Pszoniaka, które poprowadzi krytyk filmowy Łukasz Jasina

8 listopada 2020, godz. 15.00
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilet: 8 zł – do kupienia w kasie kina Forum i na stronie bilety.bok.bialystok.pl

zasady uczestnictwa w pokazie
oświadczenie uczestnika pokazu

Danton
Francja/Polska 1982, 136′
reż. Andrzej Wajda
obsada: Gérard Depardieu, Bogusław Linda, Marek Kondrat, Patrice Chéreau, Andrzej Seweryn, Marian Kociniak, Jerzy Trela, Czesław Wołłejko, Leonard Pietraszak, Wojciech Pszoniak, Tadeusz Huk

Znakomita filmowa rozprawa o władzy, grze politycznej i moralności! Akcja filmu rozgrywa się w 1794 roku, w trzeciej fazie Wielkiej Rewolucji Francuskiej, którą zdominowała krwawa dyktatura jakobinów. W atmosferze szalejącego terroru, który wydawał się nie mieć końca, odbyło się starcie dwóch wybitnych, zupełnie odmiennych politycznych indywidualności.

Maksymilian Robespierre (1758-1794) to rygorystyczny moralista, chłodny, wyrachowany i nieprzejednany radykał, zwany “Wielkim Nieprzekupnym”, dla którego terror stał się religią. Geoges-Jacques Danton (1759-1794) to uwielbiany przez lud, żywiołowy, przekupny sybaryta, liberał, uzależniony od publicznego poklasku i pieniędzy, które zdobywał biorąc olbrzymie łapówki (twierdził wręcz, że rewolucja powinna przynosić korzyści tym, którzy ją robią). Starcie tych dwóch osobowości było nieuniknione. Reprezentowali bowiem potężne siły polityczne – z jednej strony rewolucyjnych integrystów poszukujących wciąż nowych wrogów, z drugiej natomiast burżuazję i bogate mieszczaństwo, pragnące ładu i spokoju społecznego, by korzystać z finansowych możliwości, jakie stworzyła republika.

Reżyser nie zajmuje się jednak tłem rewolucji: głodem, wojną domową, zewnętrznymi zagrożeniami militarnymi. Koncentruje się natomiast na politycznej analizie mechanizmów władzy. Jej uniwersalność sprawiła, że część krytyków, szczególnie francuskich, odnalazła w filmie wiele odniesień do współczesnej historii Polski. Pokonany przez terror Danton okazuje się moralnym zwycięzcą. Wymowa filmu sugeruje potępienie rewolucji, która jest złem, ponieważ prowadzi do terroru.
Część francuskiej krytyki, lewicowych intelektualistów i polityków uznała jednak film Andrzeja Wajdy za antyrewolucyjny pamflet i zarzuciła mu niezrozumienie Wielkiej Rewolucji Francuskiej, która wymagała bezwzględnych metod i wielu ofiar.

“Danton” zachwyca znakomitą analizą psychologiczną bohaterów. Akcja rozwija się poprzez słowo, finezyjny dialog i mimo braku burzliwych scen z udziałem setek statystów, nie jest nużąca. Znakomite kreacje stworzyli Gérard Depardieu (Danton) i Wojciech Pszoniak (Robespierre). Interesującym zabiegiem było obsadzenie polskich aktorów w rolach stronników Robespierre’a, a francuskich w rolach zwolenników Dantona.

Łukasz Jasina – absolwent prawa, historii i dziennikarstwa na KUL oraz doktor w zakresie filmoznawstwa Polskiej Akademii Nauk. Publikuje teksty o Wschodzie, filmie i historii oraz komentuje rzeczywistość w radio, TV i TVP Kultura. Pracuje jako analityk w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych.


BOK Białostocki Ośrodek Kultury