Wędrujące Festiwale

Wędrujące Festiwale, czyli bombowy przegląd filmów prosto z Berlina, Sundance, Locarno!

24 – 30 czerwca kino Forum
bilety: 12 zł / pojedynczy film, 90 zł / karnet na wszystkie filmy (karnet do kupienia tylko w kasie Kina Forum)

Festiwale w Berlinie, Sundance i Locarno to jedne z najważniejszych imprez filmowych na świecie. Podczas konkursów prezentowane są tam wyselekcjonowane obrazy z całego świata. W programie m.in. nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem „Śmierć w Sarajewie”, najlepsza rola męska tegorocznego Berlina „Hedi” czy „Kosmos”, ostatni film Andrzeja Żuławskiego. Zobaczcie, jakie filmy zachwyciły, wywołały najgorętsze dyskusje oraz wstrząsnęły festiwalową publiką na jednych z najważniejszych filmowych wydarzeniach ostatniego czasu. Dystrybutorem prezentowanych filmów i organizatorem projektu jest Bomba Film.

Plan projekcji:
24 czerwca
20:00 Śmierć w Sarajewie reż. Danis Tanović, Francja, Bośnia i Hercegowina 2016, 85′

25 czerwca
18:00 Hedi reż. Mohamed Ben Attia, Tunezja, Belgia, Francja 2016, 88′
20:00 Kosmos reż. Andrzej Żuławski, Francja, Portugalia 2015, 103′

26 czerwca
18:00 Marzenia reż. Renars Vimba, Łotwa 2016, 105′
20:00 Belgica reż. Felix van Groeningen, Belgia, Francja 2016, 127′

27 czerwca
20:00 Dzika reż. Nicolette Krebitz, Niemcy 2016, 97′

28 czerwca
20:00 Soy Nero reż. Rafi Pitts, Francja, Meksyk, Niemcy 2016, 120′

29 czerwca
20:00 Wejście smoka! reż. Mani Haghighi, Iran 2016, 105′

30 czerwca
20:00 U Pana Marsa bez zmian reż. Dominik Moll,  Belgia, Francja 2016, 101′

Opisy filmów:

“Śmierć w Sarajewie” (15 l.), prod. Francja, Bośnia i Hercegowina 2016, reż. Danis Tanović, 85′
Srebrny Niedźwiedź i Nagroda FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie 2016.
Sarajewo, 28 czerwca 2014 roku. W Hotelu Europa – najlepszym w mieście – jego szef przygotowuje się do powitania delegacji dyplomatów. W rocznicę stulecia zamachu, który doprowadził do wybuchu I wojny światowej, z tego miejsca ma popłynąć apel o pokój i porozumienie. Ale obsługa hotelu ma inne priorytety: jako że od miesięcy nie dostaje wynagrodzeń, planuje strajk. Na szefową protestu wybrana zostaje Hatidza z hotelowej pralni, chociaż jej córka Lamija, pracownica recepcji, strajkowaniu zdecydowanie się sprzeciwia. W międzyczasie, w odizolowanym od świata apartamencie prezydenckim, gość z Francji ćwiczy przemówienie. Gdzie indziej, reporter telewizyjny przeprowadza wywiad na temat wojny i jej konsekwencji. Czy Gavrilo Princip, zamachowiec z 1914 roku, był zbrodniarzem czy bohaterem narodowym? Jak długi cień rzuca na dzisiejsze czasy jego czyn?

“Kosmos” (15 l.), prod. Francja, Portugalia 2015, reż. Andrzej Żuławski, 103′
Nagroda za reżyserię na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno 2016.
Pierwszy od 15 lat, a zarazem ostatni film Andrzeja Żuławskiego, oparty na twórczości Gombrowicza. Witold właśnie oblał egzaminy na prawie, a jego przyjaciel Fuks zrezygnował z pracy w firmie paryskiego projektanta. Po przyjeździe do prywatnego pensjonatu zaczynają zauważać dziwne zjawiska: wróbla zawieszonego na sznurku w lesie, potem analogicznie powieszony patyk, a w końcu znaki na suficie i w ogrodzie. W pensjonacie uwagę zwracają również usta – zniekształcone u pokojówki i idealne u młodej kobiety, w której Witold bez pamięci się zakochuje. Niestety niedawno została ona żoną bardzo szanowanego architekta. Ale czy kobieta ta jest równie godna szacunku? Trzecie powieszenie, tym razem kota, to już dzieło Witolda. Dlaczego to zrobił? I przede wszystkim – czy za czwartym razem zawiśnie człowiek?

“Marzenia” (15 l.), prod. Łotwa 2016, reż. Renars Vimba, 105′
Kryształowy Niedźwiedź w konkursie “Generation 14plus” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie 2016.
Nastoletnia Raya staje przed dużym wyzwaniem. Po śmierci opiekującej się nią i bratem babci, postanawia ukryć ten fakt, by nie trafić do domu dziecka. Aby tego uniknąć, 17-letnia Raya i jej młodszy brat grzebią w ogrodzie ciało kobiety. Teraz, gdy mogą liczyć tylko na siebie, dziewczyna musi zorganizować ich codzienne życie. Jej ostatnią nadzieją jest ich matka, która wyemigrowała do Anglii za chlebem i ich porzuciła. Dziewczyna postanawia wziąć udział w olimpiadzie języka angielskiego, której finał odbędzie się w Londynie. Raya konsekwentnie realizuje swój plan do czasu, gdy brat odkrywa jej romans z nauczycielem języka angielskiego.

“Wejście smoka!” (15 l.), prod. Iran 2016, reż. Mani Haghighi, 105 minut
Najbardziej tajemniczy i oryginalny obraz w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie 2016.
Styczeń 1965 roku. Detektyw Hafizi otrzymuje sprawę, która zmieni całe jego życie. Ma zbadać tajemnicze samobójstwo skazanego, który osadzony był w więzieniu na środku pustyni. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że miejsce jego osadzenia znajdowało się na starym cmentarzu, na którym co jakiś czas trzęsie się ziemia. Kiedy inspektor pojawia się na miejscu, zaczynają się dziać dziwne rzeczy. Razem z geologiem i dźwiękowcem próbują rozwikłać tajemnicę przeklętej – według miejscowych – ziemi. 50 lat później wszystkie dowody wraz taśmami z przesłuchań z samozwańczej wyprawy naukowej znajdują się w pudle, którego zawartość świadczy o tym, że detektyw i jego koledzy zostali aresztowani…

“Dzika” (15 l.), prod. Niemcy 2016, reż. Nicolette Krebitz, 97 minut
Film prezentowany w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rotterdamie i uznany za najbardziej kontrowersyjny film konkursu głównego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Sundance 2016.
Hipnotyzujący debiut fabularny Nicolette Krebitz. Powrót do natury nie zawsze jest lekarstwem dla duszy. Niekiedy może być destrukcyjnym wydarzeniem. Taki był dla Ani – młodej, zagubionej dziewczyny próbującej normalnie funkcjonować. Ma jakąś bliżej nieokreśloną pracę, mieszkanie w nienazwanym mieście. Stara się być jak inni, ale jej nie wychodzi. Z nikim nie lubi spędzać czasu. W końcu Ania spotyka kogoś dla siebie – dzikiego wilka. Nie wiadomo, czy jest to jednostronna fascynacja, czy początek międzygatunkowej miłości od pierwszego wejrzenia. Ania podstępem przyciąga bestię do swojego mieszkania i – jak gdyby nigdy nic – rozpoczyna wspólne życie

“Belgica” (15 l.), prod. Belgia, Francja 2016, reż. Felix van Groeningen, 127 minut
Nagroda za reżyserię na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sundance 2016.
Film opowiada historię dwóch braci: charyzmatycznego i wybuchowego Franka, męża, ojca i nieuleczalnego kobieciarza oraz jednookiego Jo, właściciela speluny o nazwie Belgica. Gdy Frankowi udaje się uczynić z baru modne miejsce dla miłośników dobrej muzyki, pięknych ludzi i rozpasanej rozrywki, bracia zostają partnerami w biznesie i pracują nad jego rozwojem. Belgica szybko się rozrasta i wydaje się, że bohaterowie odkryli perfekcyjny przepis na sukces. Do momentu, gdy odkryją, że prowadzenie biznesu na tę skalę to coś o wiele bardziej skomplikowanego niż im się wydawało, a ich wzajemna relacja i życie prywatne mocno na tym cierpi. Precyzyjnie skonstruowana, opowiadana w szybkim tempie historia pokazuje braci na upajającej drodze na szczyt, a potem przedstawia następujące po niej upadek i wypalenie.

“Soy Nero” (15 l.), prod. Francja, Meksyk, Niemcy 2016, reż. Rafi Pitts, 120 minut
Film prezentowany w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie 2016.
Nero żyje amerykańskim snem. Marzy o obywatelstwie i kraju, który da mu szansę. Co prawda urodził się w USA, ale po atakach na World Trade Center został deportowany do Meksyku. Nero postanawia nielegalnie przekroczyć granicę i wstąpić do armii, aby wywalczyć amerykańskie obywatelstwo. Czy to wystarczy, aby nie patrzono na niego podejrzliwie? Czy może przypadkiem nie jest ofiarą politycznej rozgrywki?

“Hedi” (15 l.), prod. Tunezja, Belgia, Francja 2016, reż. Mohamed Ben Attia, 88 minut
Srebrny Niedźwiedź za najlepszy debiut i najlepszą rolę męską na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie 2016.
Hedi to młody człowiek, zmagający się z problemami życia codziennego oraz konwencjami społecznymi w Tunezji. Niewiele rzeczy mu się udaje. Wykonuje pracę, która nie daje mu satysfakcji i w której się nie sprawdza. Nie ma przyjaciół. Nie ma ambicji. Ma za to nadopiekuńczą matkę, która próbuje za niego decydować. Aranżowanie życia młodszego syna rozpoczyna od znalezienia idealnej synowej z właściwego domu. Przygotowania do ślubu trwają, a w międzyczasie Hedi odkrywa swoją drogę do szczęścia… u boku innej kobiety. Zakochuje się w bezpretensjonalnej dziewczynie i postanawia wykroczyć poza konwencje.

“U Pana Marsa bez zmian” (15 l.), prod. Belgia, Francja 2016, reż. Dominik Moll, 101 minut
Film prezentowany w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie 2016.
Philippe zostaje sam z dwójką nastoletnich dzieci. Córka spędza całe dnie na nauce. Syn odkrywa uroki samodzielnego decydowania o życiu. Ojciec nie może nawiązać z nimi porozumienia. Z podobnymi kwestiami zmaga się w pracy. Jego nowy współpracownik to zamknięty w sobie dziwak, który… obcina mu ucho tasakiem. Ta czarna komedia stanie się thrillerem, kiedy oprawca zapuka do drzwi domu Philippe’a, który ukojenie znajduje tylko w sennych lewitacjach w stroju kosmonauty. Jakby tego było mało – wkrótce pojawi się wielka miłość kłopotliwego kolegi z czasów jego pobytu w szpitalu psychiatrycznym. Nowi przybysze znajdują wspólny język z jego synem i… planują atak na zakład przetwórstwa drobiu…

 

Galeria

belgica dzika hedi kosmos marzenia smierc w sarajewie soy nero u pana marsa wesjcie smoka! kosmos

Video


BOK Białostocki Ośrodek Kultury