Wiosna Filmów w Polsce 2016 – w Białymstoku

Zapraszamy na II edycję Festiwalu Wiosna Filmów w Polsce!
W przeglądzie Festiwalu znajdzie się osiem propozycji filmowych, wielokrotnie nagradzanych na największych światowych festiwalach. Wiosna Filmów w kinie Forum odbędzie się od 27.05 do 02.06.2016. Bilety na każdy seans w cenie 11 zł.

Szczegółowy harmonogram

27 maja
16:15 KWIAT WIŚNI I CZERWONA FASOLA, Japonia 2015, 113’
18:30 FUOCOAMMARE. OGIEŃ NA MORZU, Włochy, 2016, 108′
20:30 WSZYSCY ALBO NIKT, Francja 2015, 102’

 28 maja
16:15 FUOCOAMMARE. OGIEŃ NA MORZU, Włochy, 2016, 108′
18:15 WOJNA, Dania, 2015, 115’
20:30 CHEVALIER, Grecja 2015, 99 min

29 maja
18:30 DOBRA ŻONA, Serbia, 90’
20:15 SUBTELNOŚĆ, Francja, 2015, 98’

30 maja
18:15 WSZYSCY ALBO NIKT, Francja 2015, 102’
20:15 FAIR PLAY, Czechy 2014, 100’

31 maja
18:15 SUBTELNOŚĆ, Francja, 2015, 98’
20:15 KWIAT WIŚNI I CZERWONA FASOLA, Japonia 2015, 113’

 1 czerwca
18:15 CHEVALIER, Grecja 2015, 99 min
20:15 WOJNA, Dania, 2015, 115’

 2 czerwca
18:15 FAIR PLAY, Czechy 2014, 100’
20:15 DOBRA ŻONA, Serbia, 90’

Filmy:
CHEVALIER
Grecja 2015, 99′
reż. Athina Rachel Tsangari
Oryginalna komedia czołowej twórczyni „greckiej nowej fali” to niebywale zabawne, ale i niezwykle inteligentne studium męskich antagonizmów. Środek zimy. Sześciu mężczyzn rusza na wyprawę wędkarską na Morzu Egejskim. Szybko okazuje się, że ich jacht jest uszkodzony i muszą zacumować przy najbliższej bezpiecznej przystani. Kiedy reperacja trwa, wędkarze zabijają czas, grając w “Chevalier”, grę polegającą na ustaleniu, który z graczy jest najlepszy w kolejnych wyzwaniach. Trofeum stanowi pierścień przechodzący z rąk do rąk. Jest jedna zasada: nikt nie ma prawa opuścić łodzi przed końcem gry… „Chevalier” to film zbliżony klimatem do dzieł przyjaciela i wielokrotnego współpracownika reżyserki, Giorgiosa Lanthimosa, autora „Kła”, „Alp” i pokazywanego niedawno „Lobstera”.
Nagrody, nominacje, pokazy
Indiewire Critics’ Poll 2015 – najlepszy niedystrybuowany film
Village Voice Film Poll 2015 – najlepszy niedystrybuowany film
2016: Festiwal Filmowy w Sarasocie; MFF w Wilnie; South by Southwest Film Festival; MFF w Göteborgu; MFF w Rotterdamie
2015: Les Arcs European Film Festival, Kryształowa Strzała (nominacja); MFF w Belgradzie; MFF w Salonikach (Nagroda Publiczności); MFF w Wiedniu; MFF w Londynie (najlepszy film); Festiwal Filmowy w Nowym Jorku; Festiwal Filmowy w Hamburgu, Art Cinema Award (nominacja); MFF w Vancouver; MFF w Reykjaviku; MFF w Bergen; MFF w Toronto; Festiwal Filmowy w Sarajewie (nagroda dla zespołu aktorskiego, specjalna nagroda Jury dla reżyserki Athiny Rachel Tsangari); MFF w Locarno, Złoty Leopard (nominacja)

WOJNA
Dania 2015, 115′
reż. Tobias Lindholm
Rok produkcji: 2015
Nominowany do Oscara obraz Tobiasa Lindholma, scenarzysty „Polowania” i serialu „Rząd”, określany przez krytykę mianem jednego z najbardziej inteligentnych filmów wojennych, jakie kiedykolwiek nakręcono. Sierżant Claus Pedersen stacjonuje ze swoją kompanią na afgańskiej prowincji. W tym czasie żona dowódcy, Maria, musi sobie radzić z trudami codziennego życia bez męża i samotnym wychowywaniem trójki dzieci. Podczas rutynowej misji żołnierze dostają się w krzyżowy ogień talibów. Aby ratować swoich ludzi, Claus podejmuje dramatyczną decyzję, w wyniku której zostaje oskarżony o popełnienie zbrodni wojennej. Konsekwencje czynu poważnie dotykają zarówno sierżanta, jak i jego rodzinę. „Wojna” to zarówno thriller wojenny, jak i dramat sądowy – i w obu przypadkach pozostaje obrazem znakomitym, bardzo realistycznym. Za wyjątkiem głównych postaci, filmowych wojskowych odgrywają prawdziwi duńscy żołnierze służący w Afganistanie.
Nagrody, nominacje, pokazy
Oscary 2016 – najlepszy film nieanglojęzyczny (nominacja)
Bodil Awards – najlepszy film, aktor, aktorka, aktor drugoplanowy (nominacje)
2016: MFF w Göteborgu, najlepszy film nordycki (nominacja); MFF w Palm Springs (nagroda publiczności); Robert Festival (nagroda dla najlepszej aktorki – Tuva Novotny); MFF w Tromso, nagroda Aurory dla reżysera Tobiasa Lindholma (nominacja)
2015: MFF w Wenecji, najlepszy film (nominacja); Festiwal Filmowy w Zagrzebiu, najlepszy film (nominacja); Festiwal Filmowy w Zurychu, najlepszy film (nominacja); MFF w Reykjaviku

SUBTELNOŚĆ
Francja 2015, 98′
reż. Christian Vincent
Nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji najnowszy film mistrza francuskiego kina. Michel Racine jest sędzią, który orzeka w bardzo trudnej sprawie. Opinia społeczna swój osąd już wydała, ale Michel chce zbadać sprawę dokładniej. Czuje, że tym razem ma do czynienia z przypadkiem, który nie jest tak prosty, jak się wydaje. Oddany pracy nie myśli o niczym innym. Sytuacja komplikuje się, kiedy w czasie procesu wśród ławników dostrzega Dittę, z którą kiedyś się spotykał. Nie widzieli się od lat, w życiu obojga wiele się zmieniło. Ditte ma kilkuletnią córkę i stoi na życiowym rozdrożu. Spotkanie tych dwojga staje się dla reżysera pretekstem do przypomnienia, że stara miłość nie rdzewieje. A także do zwrócenia uwagi, że ferowanie wyroków leży w rękach ludzi, którzy mają swoje słabości i problemy. Bo pod wpływem nawrotu uczucia oboje na sprawę będą patrzeć inaczej. Dramat sądowy przejmująco łączy się tutaj z historią miłosną. Tylko czy miłość okaże się dla walczących o sprawiedliwość bohaterów sprawiedliwa?
Nagrody, nominacje, pokazy
Nominacje do Cezarów, francuskich odpowiedników Oscarów w kategorii najlepszy aktor (Fabrice Luchini) i najlepsza aktorka drugoplanowa (Sidse Babett Knudsen).
2015: MFF w Wenecji, konkurs główny – nagroda za najlepszy scenariusz, Puchar Volpi dla najlepszego aktora (Fabrice Luchini); Sarlat Film Festival; MFF w Pusan; Namur International French-Language Film Festival; Hong Kong French Cinepanorama; Rendez-vous with French Cinema in Paris

WSZYSCY ALBO NIKT
Francja 2015, 102′
reż. Kheiron
Nominowany do Cezara debiut Kheirona, popularnego nad Sekwaną komika irańskiego pochodzenia, to słodko-gorzka refleksja nad palącą kwestią multikulturowości. Tragikomedia bazuje na prawdziwej historii Hibata Tabiba, w którego wciela się rzeczywisty syn bohatera, gwiazda stand-upu, Kheiron. Akcja zawiązuje się na początku lat 80. W wyniku irańskiej rewolucji islamskiej, skutkującej obaleniem szacha Mohammada Rezy Pahlawiego przez zwolenników ajatollaha Ruhollaha Chomeiniego, bohater wraz z żoną i synkiem musi wyemigrować z kraju do Francji. Tutaj, w powiecie Seine-Saint-Denis, przybysze próbują zasymilować się z lokalną społecznością. „Wszyscy albo nikt” to film bardzo dziś potrzebny, pozwalający lepiej zrozumieć problemy bliskowschodnich migrantów, porównywany do słynnego „Kurczaka ze śliwkami” Marjane Satrapi.
Nagrody, nominacje, pokazy
Cezary 2016 – najlepszy debiut (nominacja)
2015: MFF w Tokio, nagroda Jury

FUOCOAMMARE. OGIEŃ NA MORZU
Francja/Włochy 2016, 108′
reż. Gianfranco Rosi
Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale film mistrza dokumentu społecznego Gianfranca Rosiego („Rzymska aureola”, „Pokój 164. Spowiedź mordercy”). Lampedusa to wyspa pomiędzy Afryką i Europą. Terytorialnie przynależy do Włoch. W ciągu roku dobija do niej ponad 150 tys. uchodźców z Afryki, ludzi szukających schronienia przed wojną i głodem. Wielu z nich nie dociera do celu. Prowizoryczne łódki i przegniłe tratwy toną, pozbawiając życia setek osób. Rosi przypatruje się życiu na wyspie bez oceniania postaw imigrantów ani tych, którzy zdecydują o ich dalszym losie. Reżysera interesuje, kim są ludzie masowo przybywający na Lampedusę. Uwagę poświęca Afrykańczykom, jak i autochtonom. Problemy pierwszych kontrastuje z problemami drugich, podobnie robi z ich priorytetami życiowymi. Jednych i drugich udaje nam się poznać. Przy okazji dowiadujemy się, jak różnią się ich definicje pewnych terminów, jak choćby miejsca na ziemi, domu czy ojczyzny. Rosi nie stawia na spektakularność. Woli powoli, lekko, bez fajerwerków dotrzeć do tego, co pomijają sensacyjne media. Film pozwala nam przekonać się naocznie, kim są ci, o których huczą gazety i Internet, a o których tak naprawdę nic nie wiemy. Rosi zapewnia nam wartościowe i przejmujące spotkanie. Jak powiedziała w Berlinie przewodnicząca jury Meryl Streep: to film niezbędny i ważny, pokazujący, jak wielką rolę może odegrać dziś dokument.
Nagrody, nominacje, pokazy
2016 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie, konkurs główny – główna nagroda Złotego Niedźwiedzia dla najlepszego filmu i nagroda jury ekumenicznego

KWIAT WIŚNI I CZERWONA FASOLA
Japonia 2015, 113′
reż. Naomi Kawase
Film otwarcia sekcji Un Certain Regard na 68. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Doceniana przez krytykę na całym świecie oda do prostych życiowych przyjemności. Sentaro, mężczyzna w średnim wieku, jest właścicielem niewielkiej naleśnikarni, w której serwuje dorayaki, japoński deser składający się z naleśników przekładanych słodką pastą z czerwonej fasoli. Kiedy rozpoczyna poszukiwanie pomocy kuchennej, zgłasza się siedemdziesięcioletnia Tokue. Cukiernik początkowo odrzuca jej wniosek, gdyż obawia się, że praca może się okazać ponad siły starszej pani, która w dodatku ma nieco zdeformowane dłonie. Właściciel zmienia jednak zdanie, kiedy tylko próbuje pasty przygotowanej przez Tokue. Dzięki jej sekretnej recepturze, drobny biznes zaczyna rozkwitać…
Nagrody, nominacje, pokazy
Asian Film Awards 2016 – najlepszy aktor: Masatoshi Nagase (nominacja)
Nagrody Japońskiej Akademii 2016 – najlepsza aktorka: Kirin Kiki (nominacja)
Asia Pacific Screen Awards 2015 – najlepsza aktorka: Kirin Kiki
Hochi Film Awards 2015 – najlepsza aktorka: Kirin Kiki
2016: MFF w Belgradzie; MFF w Jokohamie; MFF w Rotterdamie
2015: Tama Cinema Forum; MFF w Mińsku; MFF w Salonikach; Tokyo Gohan Film Festival; MFF w Wiedniu; MFF w Chicago, Złoty Hugo (nominacja); MFF w Londynie; MFF w Hajfie; MFF w Bergen; MFF w Helsinkach; MFF w Toronto; MFF w Melbourne, Nagroda Publiczności (nominacja); MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu; MFF w Odessie; Festiwal Filmowy w Cannes, nagroda sekcji Un Certain Regard dla reżyserki Naomi Kawase (nominacja); MFF w Cork, Nagroda Publiczności; MFF w Sao Paulo, Nagroda Publiczności; MFF w Valladolid, najlepszy reżyser

FAIR PLAY
Czechy 2014, 100′
reż. Andrea Sedláčková
Akcja filmu rozgrywa się w latach 80. w komunistycznej Czechosłowacji. Młoda i zdolna biegaczka Anna zostaje wybrana do drużyny narodowej i rozpoczyna treningi, aby zakwalifikować się na igrzyska olimpijskie. Trener jest przekonany, że młodej sportsmence uda się zdobyć medal. Aby pomóc Annie, podaje jej sterydy, w tajemnicy przed nią samą. Matka Anny zdaje sobie sprawę, ze to dla córki wielka szansa i że można wykorzystać wyjazd na olimpiadę, by uciec z kraju, dlatego godzi się na podawanie dziecku szkodliwych specyfików. Sport jest tylko tłem dla emocji, dylematów i napięcia, które towarzyszą bohaterom filmu.
Nagrody, nominacje, pokazy
Czeski kandydat do Oscarów w 2015 roku
2014: Chicago International Film Festival; Karlovy Vary International Film Festival – Konkurs Główny
2015: Rome Independent Film Festival; Cleveland International Film Festival; Czeskie Lwy – Nagroda publiczności; Czeskie Lwy – nominacja – Najlepszy film; Czeskie Lwy – nominacja – Najlepsza aktorka; Czeskie Lwy – nominacja – Najlepszy reżyser

DOBRA ŻONA
Serbia 2016, 90′
reż. Mirjana Karanović
Pokazywany na tegorocznym festiwalu Sundance w konkursie głównym, debiut reżyserski uznanej serbskiej aktorki Mirjany Karanović, grającej w filmie także główną rolę żeńską. Akcja filmu toczy się w powojennej Serbii. Milena, kobieta w średnim wieku, dowiaduje się w krótkim czasie kilku nieprzyjemnych rzeczy o sobie samej i swoim mężu. Rutynowe badania wykazują, że ma guza piersi, dodatkowo odkrywa gorzką prawdę o niechlubnych wojennych występkach swojego męża. Przykładna gospodyni domowa i kochająca żona musi zmierzyć się teraz z realiami otaczającego ją świata i odpowiedzieć sobie na wiele trudnych pytań.
Nagrody, nominacje, pokazy
2016: Sundance Film Festival – nominacja; Cleveland International Film Festival – nominacja; Göteborg Film Festival – nominacja

Galeria

an CHEVALIER dobra zona fair play FUOCOAMMARE L’hermine Nous trois ou rien WOJNA ikonka

Video


BOK Białostocki Ośrodek Kultury