Festiwal Filmowy Wiosna Filmów to świetna okazja, aby zobaczyć najlepsze filmy nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym wiele z nich przedpremierowo! Festiwal odbywa się w kwietniu w warszawskim kinie Praha, a następnie rusza w trasę po najważniejszych polskich kinach. W kinie Forum gości od 1 do 7 maja.
Harmonogram projekcji:
1 maja (piątek)
18:15 Wiosna Filmów: Fenix (Niemcy, 98′, bilet 10 zł)
20:15 Wiosna Filmów: Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu (Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja, 101′, bilet 10 zł)
2 maja (sobota)
18:15 Wiosna Filmów: Parking (Węgry, 92′, bilet 10 zł)
20:00 Wiosna Filmów: Sens życia oraz jego brak (Węgry, 96′, bilet 10 zł)
3 maja (niedziela)
18:15 Wiosna Filmów: Prawie jak matka (Brazylia, 114′, bilet 10 zł)
20:30 Wiosna Filmów: Aferim! (Rumunia/Bułgaria/Czechy/Francja, 108′, bilet 10 zł)
4 maja (poniedziałek)
18:15 Wiosna Filmów: Aferim! (Rumunia/Bułgaria/Czechy/Francja, 108′, bilet 10 zł)
20:15 Wiosna Filmów: Prawie jak matka (Brazylia, 114′, bilet 10 zł)
5 maja (wtorek)
18:15 Wiosna Filmów: Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu (Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja, 101′, bilet 10 zł)
20:15 Wiosna Filmów: Anioł (Liban, 100, bilet 10 zł)
6 maja (środa)
18:15 Wiosna Filmów: Sens życia oraz jego brak (Węgry, 96′, bilet 10 zł)
20:15 Wiosna Filmów: Parking (Węgry, 92′, bilet 10 zł)
7 maja (czwartek)
18:15 Wiosna Filmów: Anioł (Liban, 100, bilet 10 zł)
20:15 Wiosna Filmów: Fenix (Niemcy, 98′, bilet 10 zł)
W programie:
Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
(En Duva satt på en gren och funderade på tillvaron)
Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja 2014, 101′
reż. Roy Andersson
Dwaj domokrążni sprzedawcy, Sam i Jonathan, niczym współcześni Don Kichot i Sancho Pansa zabierają widza na wędrówkę przez kalejdoskop ludzkich losów. Podróż ta pokazuje piękno jednych chwil, błahość innych, humor i tragedię, które tkwią w ludziach, wielkość człowieczeństwa i jego kruchość. Tytuł nawiązuje do ptaków z obrazu Breugla „Myśliwi na śniegu”, które z wysoka obserwują świat i wydają się myśleć: Kim są ludzie? Za czym tak gonią? Podobnie jak inne obrazy tego reżysera, film stanowi łańcuch epizodów, mających kulminacje w absurdalnych wizjach, pełnych zarazem czarnego humoru, jak i tragizmu.
Laureat Złotego Lwa na ubiegłorocznym MFF w Wenecji
Sens życia oraz jego brak
(VAN valamifurcsa es megmagyarazhatatlan)
Węgry 2014, 96′
reż. Gábor Reisz
Áron jest tuż przed trzydziestką i właśnie rzuciła go dziewczyna. Ma poczucie, że musi zmienić swoje życie. Dotąd życie z dnia na dzień, bez stałej pracy, wydawało się dobrym pomysłem. Teraz wyjazd za granicę stał się całkiem realny. Áron nie potrafi uciec przed myślami o byłej dziewczynie i niepokojem nadopiekuńczej matki. Bez wiedzy rodziców, z pomocą ich karty kredytowej, kupuje bilet do Portugalii. Ale przed wyjazdem poznaje kogoś i to spotkanie może okazać się dla niego decydujące. Szkoda, że zobaczenie tej osoby ponownie może nie być takie proste…
Na festiwalu w Turynie film zdobył Specjalną Nagrodę Jury i Nagrodę Publiczności
Aferim!
Rumunia/Bułgaria/Czechy/Francja 2015, 108′
reż. Radu Jude
Wołoszczyzna, 1835 rok. Dwóch jeźdźców przemierza jałowy krajobraz. To lokalny policjant Constandin i jego syn. Jeden ma na wszystko gotowy aforyzm, drugi prezentuje bardziej kontemplacyjny stosunek do świata. Szukają zbiegłego „cygańskiego niewolnika”, który uciekł pewnemu szlachcicowi i podejrzany jest o kradzież. W podróży spotykają ludzi różnych narodowości i przekonań: Turków i Rosjan, Rumunów i Węgrów, chrześcijan i żydów. Wszyscy pielęgnują uprzedzenia i przesądy przekazywane z pokolenia na pokolenia. I nawet, gdy ów zbieg zostaje odnaleziony, przygoda wcale się nie kończy…
Radu Jude zdobył Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego reżysera (ex aequo z Małgorzatą Szumowską) na tegorocznym festiwalu w Berlinie
Prawie jak matka
(Que Horas Ela Volta?)
Brazylia 2015, 114′
reż. Anna Muylaert
Val jest gosposią u bogatej rodziny w São Paulo i powiernicą 17-letniego Fabinho, którego matka nie ma dla niego czasu. Sama ma córkę, którą zostawiła pod opieką krewnych i nie widziała jej od lat. Niespodziewanie dziewczyna zapowiada swój przyjazd. Jessica jest młodą, pewną siebie kobietą, chce studiować architekturę w São Paulo i nie przyjmuje do wiadomości relacji państwo-służba. Samowolnie zajmuje pokój gościnny, bierze co chce z lodówki, a nawet bawi się w basenie z Fabinho i jego przyjaciółmi. Krok po kroku, niegdyś nienaruszalne reguły domowe zaczynają się rozpadać, wbrew woli Val. I w końcu, w środku awantury między matką a córką, wychodzi na jaw tajemnica Jessiki…
Nagroda Publiczności w sekcji Panorama na tegorocznym festiwalu w Berlinie oraz Specjalna Nagroda Jury na festiwalu Sundance 2015
Anioł
(Ghadi)
Liban 2013, 100′
reż. Amin Dora
Małe, libańskie miasteczko, którego mieszkańcy mają swoje problemy, dziwactwa i grzeszki, ale są też bardzo religijni. Święty patron miasteczka bierze czynny udział w dyscyplinowaniu wiernych, wymierzając grzesznikom siarczyste policzki. Leba żeni się z sympatią z dzieciństwa, Larą. Sąsiedzi żywo interesują się ich małżeństwem i współczują, gdy kolejno rodzą im się dwie córki. Za trzecim razem rodzi się chłopiec, ale jest niepełnosprawny i zakłóca spokój okolicy swoimi krzykami. Sąsiedzi chcą zmusić rodziców do oddania go do zakładu opiekuńczego. Ale Leba i Lara nie zamierzają się poddać.
Laureat Nagrody Publiczności na ubiegłorocznym MFF Mannheim-Heidelberg oraz na festiwalu w południowokoreańskim Pusan
Parking
(Parkoló)
Węgry 2014, 92′
reż. Bence Miklauzič
Otoczony zaniedbanymi budynkami plac w centrum Budapesztu, gdzie parkuje kilka samochodów. Królem tego miejsca jest Legionnaire, dla którego plac to centrum świata. Codziennie otacza opieką mieszkającą tu rodzinę gołębi. Pewnego dnia jeden z ptaków zostaje zabity przez kota. Załamany mężczyzna grzebie gołąbka i poprzysięga zemstę oprawcy. Na domiar złego pojawia się Imre, właściciel Forda Mustanga, który chce parkować na grobie ptaka. Od tej pory Legionnaire toczy nierówną bitwę z dwoma przeciwnikami: przebiegłym kotem oraz równie bezwzględnym właścicielem czterokołowego cudeńka…
Fenix
Niemcy 2014, 98′
reż. Christian Petzold
Nelly Lenz, żydowska śpiewaczka, przeżywa obóz koncentracyjny w Auschwitz, ale jest oszpecona i poważnie ranna. Wraz z przyjaciółką Lene wraca do zniszczonego Berlina. Ma tylko jeden cel: odnaleźć w ruinach miastach swego męża, dowiedzieć się, czy nadal ją kocha i czy to on wydał ją nazistom, jak twierdzi Lene. Gdy jednak go odnajduje, ten jej nie rozpoznaje, a co gorsza, prosi ją aby udawała… Nelly. Wszystko po to, żeby mógł przejąć jej spadek.
W ubiegłym roku na festiwalu w San Sebastian obraz zdobył Nagrodę FIPRESCI
Brak komentarzy
Bądź pierwszy i rozpocznij dyskusję.